Temat tego wpisu brzmi dość dziwnie i zagadkowo. Nie będziemy się tutaj jednak rozwodzi nad tym co było kiedyś, a co jest dzisiaj, bo to materiał bardziej na trylogię, aniżeli na blogowy wpis.
Zajmijmy się na wstępie wyjaśnieniem kilku podstawowych terminów. Czym jest fotografia? Możemy się tutaj odnieść do regułki z sieciowej encyklopedii, ale prawda jest taka, że dla każdego jest czymś innym.
Dla Fotografa, to może być tylko praca, którą musi wykonać, a może, to też być pasja i chęć przekazania emocji w jednym pojedynczym ujęciu. Jedno jest pewne, każde zdjęcie to zatrzymana na wieki chwila, która przeminęła. To stop-klatka, która wykonana w sposób właściwy technicznie przekaże odbiorcy emocje zawarte w tym jedynym niepowtarzalnym momencie.
W pracy Fotografa ważne są umiejętności, doświadczenie oraz sprzęt na jakim pracuje. Temat aparatów (body) poruszymy w osobnym wpisie, dziś zajmiemy się obiektywami, na których temat kilka zdań przygotował Tomasz Wojtaszek:
Pojęciem obiektywy weselne można by opisać wiele rodzajów obiektywów, tutaj skupię się jednak na 3 najcześciej używanych podczas tego typu zleceń. Przejdziemy od obiektywu o szerokim kącie widzenia po obiektyw z tzw. „zoomem”.
Podstawowym obiektywem uważanym przez wielu fotografów za najlepszy obiektyw do reportażu weselnego, portretów i fotografii ulicznej, jest 35MM F/1.4.
Ze względu na szeroką ogniskową (to jak szeroko i widzi obiektyw, im mniejsza liczba tym szerszy kąt widzenia obiektywu). Obiektyw jest stałoogniskowy tzn. nie ma zooma, dzięki czemu jest on jaśniejszy, przechwytuje więcej światła, a co za tym idzie lepiej sobie radzi w gorszych warunkach oświetleniowych. Zastosowana w nim 9-listkowa przysłona zapewnia pięknie rozmyte tło (drugi plan).
Obiektyw 85MM F/1.8 o przeznaczeniu portretowym posiada dłuższą ogniskową i większe przybliżenie niż wcześniej omawiany przeze mnie obiektyw. Połączenie tych dwóch cech skutkuje idealnie rozmytym tłem oraz ostrością skupiona na osobie fotografowanej.
Duża jasność obiektywu pozwala wykonywać zdjęcia w złych warunkach oświetleniowych, zaś długa ogniskowa przekładają się na większe przybliżenie umożliwia robienie zdjęć z zachowaniem odpowiedniego dystansu.
Nie ważne jak dobrego sprzętu byście nie mieli, to o ostatecznym efekcie decyduje zawsze doświadczenie i umiejętności fotografa.
Obiektyw 70-200 F2.8 i inne o podobnym wyglądzie często możemy zobaczyć na meczach piłki nożnej oraz u fotografów przyrodniczych. Stosowany wszędzie tam, gdzie podejście do fotografowanych osób lub obiektów jest niemożliwe albo utrudnione. Znajduje idealnie zastosowanie podczas plenerów ślubnych. Przy fotografowaniu z maksymalnym zoomem tzw. kompresja perspektywy nadaje twarzom jak i całym postacią oryginalny wygląd. Zastosowana w obiektywie wydajna stabilizacja, szeroki zakres możliwości przybliżania i oddalania daje ogromną elastyczność pod względem kompozycji i finalnego wyglądu zdjęcia. A możliwość zachowania dużego dystansu przekłada się na swobodę modela i modelki.
Łowca Momentów – Twój team do zadań specjalnych. Realizacje z zakresu foto, wideo i makeup.